Tanskan ja Ruotsin väliset kulttuurierot tuovat mausteen työpaikalle.

Last updated on: Published by: John 0

Dorte Bojesen pitää tanskalaista verkostoaan etuna Form/Design Center Malmön toimitusjohtajan roolissa. Salmen toisella puolella työskentely vaatii uteliaisuutta ja avoimuutta. Hän on myös kokenut eroja ruotsalaisen ja tanskalaisen yrityskulttuurin välillä.

Tanskalainen Dorte Bo Bojesen, joka on asunut Ruotsissa lähes 20 vuotta, on toiminut Form/Design Center Malmön toimitusjohtajana runsaat kaksi vuotta. Aloitettuaan uransa tanskalaisessa tekstiiliyrityksessä hän työskenteli 12 vuotta, minkä jälkeen hänet haettiin pääsuunnittelijaksi Boras-tekstiiliyritykseen. Hänet nimitettiin sitten tekstiiliyliopiston opintojohtajaksi. Borasissa ja Scaniassa työskentelynsä lisäksi hän työskenteli myös useissa muissa suunnitteluyrityksissä.

Minulle oli helppo päätös muuttaa Ruotsiin. Hän sanoo, että minun täytyy kasvaa sekä johtajana että suunnittelijana tekniikoissa, estetiikassa ja estetiikassa sekä muissa liiketoimintamalleissa ja kulttuureissa, ja hän on samaa mieltä.

Ensimmäisestä työstään Ruotsissa hän on palannut Tanskaan vasta kolme vuotta. Sitten hän työskenteli KADK Design Schoolissa Kööpenhaminassa. Hän kuitenkin asui edelleen Skanessa ja kulki sillan yli päivittäin.

Oletko huolissasi siitä, kuinka se voi vaikuttaa yrityksen kykyyn palkata joku toiselta puolelta?

– Näin minä uskon. Toinen dynamiikka on myös tärkeä. Vastataksesi siihen, sinun on oltava avoin molemmilta puolilta. Se riippuu myös siitä, kuinka muutosherkkä organisaatiosi on. Dorte Bo Bojesen sanoo, että alueiden välinen yhteistyö edellyttää rehellisyyttä ja uteliaisuutta toisistamme ja erimielisyyksien syistä.

Hän esimerkiksi uskoo, että Form/Design Center voi hyötyä hänen tanskalaisesta perinnöstään, kun hän voi käyttää tanskalaista verkostoaan. Dorte Bo Bojesen ei näe kieltä esteenä. Hän ei usko, että sillä on väliä, kuunteleeko hän ruotsia vai tanskaa.

– Työskentelin englannin kielellä ensimmäistä kertaa Ruotsissa. Siksi minun piti opiskella ruotsin kielioppia. Vaikka se ei ole helppoa, voit aina kantaa aksenttiasi. Sama koskee monia, jotka ovat muuttaneet salmen yli. Et opi tarpeeksi etkä välttämättä saavuta toivottuja tuloksia.

Dorte Bo Bojesen uskoo, että ruotsalaisen ja tanskalaisen yrityskulttuurin välillä on monia eroja. Hän uskoo, että jotkut ruotsalaiset ovat poliittisen korrektiuden ohjaamana ja haluavat mieluummin kätkeä ongelman kuin puuttua siihen suoraan.

19 vuotta sitten olisin uskonut, että ero on suurempi. Pystyn nyt sopeutumaan ruotsalaiseen yrityskulttuuriin ja -malliin ja oppimaan työskentelemään organisaatiossa. Suuri ero Ruotsin ja Tanskan välillä on tasainen organisaatiorakenne. Hän jatkaa: “Tanskassa on hieman enemmän hierarkiaa”, hän sanoi.

– Sanon usein, että ajatukset, tunteet ja luut voidaan muuttaa teoiksi. Se vaatii idean, tuntee sen ja sitten ryhdyt toimiin. Ruotsissa voi olla pidempään sydämessä, koska siellä vallitsee konsensuskulttuuri. Toisaalta tanskalaiset ovat toimintahakuisempia ja liikkuvat alaspäin paljon nopeammin. Nyt meidän on aloitettava, hankittava kokemusta, ja sitten voimme mukautua. Joskus olen seisonut siellä ja polkenut Ruotsissa ja tuntenut oloni turhautuneeksi. Meidän on mentävä eteenpäin. Monien vuosien kovan työn jälkeen olen oppinut niin paljon. On mahdollista löytää oikea tasapaino. Tämä vaatii kuitenkin ymmärrystä, näkemystä ja erilaisuuden kunnioittamista.

Form/Design Center, jossa on moderni lasisisäänkäynti ja limenvihreät yksityiskohdat, sijaitsee Lilla Torgin ristikkorakenteisten talojen keskellä Malmössä. Se jakautuu neljään kerrokseen ja sisältää näyttelyn, kaupan, kahvilan, toimiston ja kahvilan. Hallitus on nimennyt sen tärkeäksi yhteistyö- ja tiedon jakamispaikaksi Etelä-Ruotsin arkkitehtuurin, muotoilun sekä taiteen ja käsityön alalla. Toimintaa laajennetaan, mikä sisältää lisää työpajoja ja luentoja sekä lisää yhteistyötä muiden Etelä-Ruotsin toimijoiden kanssa. Nämä muutokset näkyvät suurelle yleisölle.

– Pyrin sijoittamaan Form/Design Centerin karttoihin, jotta tehtävästämme tulee pysyvä. Form/Design Center toimii myös julkisena esittelynä. Se on ainutlaatuinen Ruotsissa ja Pohjoismaissa; se on Dorte Bojesenin mukaan vertaansa vailla.

Faktat: Suunnittelu/lomakekeskus

Arkkitehtuuri-, muotoilu- ja askarteluliiketoimintaa näyttelyineen, ohjelmineen, tapahtumatoimintaineen, kauppoineen ja kahviloineen Malmössä. Voittoa tavoittelematon Svensk Form Syd -järjestö johtaa Form/Design Centeriä Malmön kaupungin kulttuuriministeriön, Skanen alueen, ja Valtion kulttuurineuvoston tuella.

 

Faktat: Useita tanskalaisia kulttuurijohtajia

Form/Design Centerin toimitusjohtaja Dorte Bo Bojesen on yksi monista Malmön tanskalaisista kulttuurijohtajista. Maria Frej nimitettiin Malmo Live Concert Hallin toimitusjohtajaksi ja konserttisalin johtajaksi. Malmön kulttuuripäälliköitä ovat muun muassa Kitte Wagner Malmö Stadsteaterissa ja Michael Bojesen Malmön oopperassa. Gitte Wile Region Skanessa, Kirse Junge Stevnsborg Malmön taidemuseossa ja Ditte Mariaberg Teatterikorkeakoulussa.

 

Haastattelusarja uutisissa Oresund- Oresund Bridge 20 vuotta

Oresundin silta täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Uutiset Oresund juhlii tätä vuosipäivää julkaisemalla haastatteluja asukkaiden ja sen kehityksessä oleellisesti mukana olleiden kanssa.

Monet näistä haastatteluista julkaistiin myös Oresundin instituutin, Oresundin tutkimuskeskuksen ja Lundin yliopiston “Checkpoint 2020” (Makadam Forlag) -kirjassa.

Related posts