Yleensä kulttuurinen muutos voi tapahtua ilman liikettä. Kuten yllä oleva tekijäluettelo osoittaa, kulttuuri voi muuttua, halusivatpa kaikki osapuolet sitä tai eivät.
Jos yritys kuitenkin tajuaa tarpeen muuttaa kulttuuriaan ja haluaa luoda uuden, sen on ryhdyttävä tietoiseen muutosohjelmaan.
Kulttuurin tietoinen muuttaminen edellyttää liikettä. Mutta mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa “liike” yrityksen sisällä ja kuka siitä on vastuussa?
Liike on muutos tai kehotus toimintaan, jonka käynnistää katalysaattori, jota ajaa ryhmä ihmisiä, jotka toimivat yhdessä saavuttaakseen yhteisen tavoitteen. Tyytymättömyyden tunne tai tarve, joka ilmaantuu ja innostaa ryhmää toimiin, voi olla laukaiseva tekijä.
Vaihtoehtoisesti liikkeen voi laukaista ulkoinen tapahtuma, joka vaatii reagoinnin. Ne, jotka laittavat pyörät liikkeelle, eivät aina ole vastuussa. Johtajat asettavat sävyn kulttuurille, mutta on hyvin harvinaista, että kulttuurit siirtyvät alhaalta ylöspäin “ruohonjuuritason”.
Mikä on tehokkain tapa saada aikaan kulttuurinen muutos?
Muutoksenhallintastrategia tai yksityiskohtainen viestintävalmistelu ei voi muuttaa kulttuuria. Kulttuurimuutokset mieluummin aistitaan ja koetaan kuin niistä puhutaan.
Sitoutuminen kulttuurin muutoksen saavuttamiseen on johtajuuden vastuullisuuden symboli. Tämä huomautus myöntää, että nykyinen tilanne ei toimi ja että jollain tapaa asiat voisivat olla paremmin. Tämä tunnustus saattaa riittää vakuuttamaan ne, jotka kehottivat toimintaan ostamaan. Liikkujat ja ravistimet.
Symboli tai julkinen lupaus ei kuitenkaan muuta yrityskulttuuria ilman selkeää visiota uudesta kulttuurista, yhteistyöstä ja strategiasta pisteestä A pisteeseen B.
Harkitse työskentelyä liittoutumasi kanssa sen ulkopuolella varmistaaksesi, että suunniteltu muutos saa ansaitsemansa huomion. Ympäristön muutos saattaa auttaa poistamaan päivittäiset häiriötekijät tavoitteesta. Puutarhasta poistuminen on paras tapa päästä eroon rikkaruohoista.
Mitkä ovat tehokkaimmat strategiat kulttuuriliikkeen johtamiseen?
Mikä on motivaatiosi? Mikä motivoi sinua tekemään mitä teet? Tarjoa työntekijöille parempi käsitys organisaation tavoitteesta. “Tuotamme ohjelmistoja, jotka parantavat kuluttajien elämää”, esimerkiksi. Osoita, kuinka tämä ehdotettu muutosprojekti auttaa saavuttamaan operaation tavoitteet.
“Sisäistä viestintää parantamalla pystymme pysymään uskollisina tavoitteellemme.” Linkitä sitten muutos ja työntekijä. “Parempi viestintä auttaa minua menestymään urallani ja parantaa kuluttajiemme elämää.” Se on win-win -tilanne.
Muodosta kumppanuus. Kokoa organisaatiosi sisällä joukko kannattajia, cheerleadereita, strategisia ajattelijoita ja vaikuttajia. He tukevat kulttuurimuutoksen toteuttamista, ja nämä ihmiset saavat asiat tapahtumaan.