Mitä yrityskulttuurilla tarkoitetaan?
Yrityksen kulttuuri kuvataan joukoksi yhteisiä uskomuksia, tavoitteita, asenteita ja käyttäytymismalleja, jotka määrittelevät yrityksen.
Tietysti se on hieman viileää, joten lisätään siihen kontekstia.
Yrityskulttuuri määritellään yksinkertaisemmin organisaation yhteiseksi eetoksiksi. Kyse on siitä, miten työntekijät kokevat työnsä, omistamansa arvot, mihin he näkevät yrityksen olevan menossa ja mitä he tekevät saavuttaakseen sen. Nämä ominaisuudet yhdessä muodostavat organisaation persoonallisuuden – tai kulttuurin.
Seuraava ei pidä paikkaansa yrityskulttuurissa:
Perusarvosi: Perusarvot ovat tärkeä osa kulttuuriasi, mutta ne ovat vain sanoja paperilla, kunnes toteutat ne. Jos perusperiaatteita ei noudateta, ne voivat vaikuttaa negatiivisesti kulttuuriin. Työntekijät näkevät tämän yrityksenä, joka esittää esityksen, mutta ei täytä odotuksiaan.
Pingispöydät ja hanaolut voivat olla upeita bonuksia ja etuja, jos ne kuvastavat sitä, mistä työntekijäsi välittävät, mutta ne eivät korvaa hyvää yrityskulttuuria.
Standardi, jota vasten kaikkia hakijoita tulisi arvioida – Kulttuurisopivuuden palkkaaminen on ollut kuuma aihe useiden viime vuosien aikana, mutta näemme jo nyt yritysten siirtyvän pois tästä lähestymistavasta. Pinnalta katsoen kulttuuriisi sopivien henkilöiden palkkaaminen näyttää järkevältä, mutta aivan liian monet yritykset käyttävät tätä “mittaria” kainalosauvana. Monet yritykset ovat siirtyneet “kulttuurin lisäyksen” strategiaan. He etsivät ihmisiä, jotka jakavat heidän kulttuurinsa merkittävimmät piirteet ja tuovat samalla pöytään omat ominaisuutensa.
Joten mikä on yrityskulttuuri?
Hyvä yrityskulttuuri on sellainen, johon kaikki, uusimmasta harjoittelijasta toimitusjohtajaan, uskovat. Se on elämäntapa, jossa elät ja hengität perusihanteitasi. Yrityksen vastuulla on varmistaa, että jokainen työntekijä tietää odotukset ja toimii niiden mukaisesti. Aidosti vahva yrityskulttuuri on luontaista uteliaisuuteen, kunnioitukseen, yhteistyöhön ja henkilöstön hyvinvointiin.