Hyvän työkulttuurin luominen on vaikea tehtävä, mutta sen pystyy jokainen yritys.

 

Aloitetaan päivityksellä yrityskulttuurimme käsitteeseen:

 

Yrityksen kulttuuri kuvataan joukoksi yhteisiä uskomuksia, tavoitteita, asenteita ja käyttäytymismalleja, jotka määrittelevät yrityksen.

On tärkeää muistaa, että yrityskulttuuri on luonnollinen ilmiö; aiotpa sitä tai et, tiimisi rakentaa kulttuuria. Tämän seurauksena aloita määrittämällä, mitä neljästä organisaatiokulttuurityypistä yrityksesi noudattaa. Yrityskulttuurin vakiinnuttaminen voidaan siten jakaa kahteen kategoriaan: kokonaiskuvaan ja arkipäivään. Aloitetaan ylhäältä ja mennään alaspäin.

 

Tunnista yrityksen ydinarvot.

 

Olemme sanoneet sen ennenkin, mutta kannattaa toistaa: perusperiaatteet ovat vain sanoja paperille, kunnes ne pannaan käytäntöön. Ennen hakemista huippuehdokkaat tekevät laajat tutkimukset yrityksestäsi ja pystyvät selvittämään, elätkö perusperiaatteidesi mukaan. Joten kuinka voit toteuttaa perusperiaatteesi? Harkitse seuraavia esimerkkejä:

“Ole peloton.” – Tämä on ensimmäinen Facebookin viidestä julistamasta ydinperiaatteesta, ja se näkyy kaikkialla yhtiössä. Facebook ei epäröi tehdä suuria aloitteita ja työntää kirjekuorta, ja vaikka tämä saattaa toisinaan kostautua, se auttaa yritystä rekrytoimaan ja säilyttämään samanhenkisiä työntekijöitä.

“Ole asiakkaasi”, kertoo kertoja. – Squarespacella ei juurikaan ole vaikeuksia toteuttaa asiakaslähtöistä lupaustaan. Koska Squarespace on kehitetty sen alustalle, sillä on vahva kiinnostus luoda paras mahdollinen tuote.
“Teemme oikein”, kertoo kertoja. Jakso.” – Uberin uudet yritysperiaatteet ovat seurausta erittäin julkisesta johtajuudesta, ja tämä on niistä ehkä kiehtovin. Yrityksen päättäväisyyttä pysyä uskomuksissaan osoitti se, että se erosi entisestä toimitusjohtajastaan ​​ja lukuisia muita tärkeitä johtajia.

Keskeisistä periaatteista tulee enemmän kuin vain sanoja, kun ne pannaan täytäntöön, ja niistä tulee positiivisen yrityskulttuurin perusta.

 

Aseta yrityskulttuuritavoitteet

 

Emme puhu tässä neljännesvuosittaisista KPI-arvoistasi. jokaisella yrityksellä on tavoite. Puhumme yrityksesi ydinkonseptista. Siksi se perustettiin alun perin. Tapa, jolla ilmaiset tämän tavoitteen, vaikuttaa merkittävästi yrityksesi kulttuuriin. Mieti seuraavia skenaarioita:

  • “Luo maailma, joka edistää ihmisten välistä yhteyttä”, Airbnb sanoo.
    “Rakenna kaikille”, Google sanoo.
    “Elä tuottaaksesi wow”, Zappos sanoo.

 

Nämä tavoitteet saattavat näyttää yleviltä, ​​mutta ne luotiin syvempään yhteydenpitoon ihmisiin. Ne ovat pyrkimyslauseita, jotka selittävät, mihin organisaatio pyrkii, eivätkä yksinkertaisia ​​esittelyjä sen suorituskyvystä. Hienoja asioita tapahtuu, kun yrityksen tavoitteet yhdistyvät ihmisten kanssa.

 

Ota koko tiimisi mukaan

 

Yksi yrityskulttuurin avaintekijöistä on organisaation henkilöstön yleinen asenne. Laajan kuvan saaminen oikeaan edistää pitkälle onnellisen asenteen kasvattamista, mutta älä luota siihen. Muutama ennakoiva käytäntö voi auttaa ylläpitämään positiivista mielialaa – ja tuottavuutta:

 

  • Ilmaise kiitollisuutta kaikesta tiimisi tekemisestä. Kaikilla on kiire, ja yksinkertaiset asiat on helppo jättää väliin, mutta pieni arvostus auttaa pitkälle.
  • Selvitä, mikä ohjaa henkilökuntaasi, ja esittele heille heidän haluamansa mahdollisuudet. Tarjoamalla tiimillesi tilaisuuden tutkia, mikä heitä inspiroi, auttaa heitä pysymään sitoutuneina ja ylläpitämään positiivista asennetta.